Friday, October 24, 2008

SEKILAS 2

Perbezaan orang-orang di Jepun dan di Malaysia.

Kenapa orang-orang di Jepun semasa melintas jalan mereka berlari sedangkan orang di Malaysia berlenggang. Manakala orang-orang di Jepun berlenggang semasa hujan tetapi orang-orang di Malaysia berlari?

Jawapan :

Orang-orang Jepun sebenarnya amat berhati-hati dijalan raya. Walaupun melintas di kawasan lampu isyarat dengan jumlah orang yang begitu ramai namun mereka tetap bergegas supaya tidak berada lama ditengah jalan. Manakala orang di Malaysia pula berlari melintasi jalan dianggap kekampungan. Jadi mereka lebih rela berjalan perlahan walau ada kenderaan laju menghampiri mereka. Mungkin orang Malaysia berlagak sopan semasa melintasi jalan.

Sementara orang Jepun berlenggang sewaktu hujan kerana setiap dari mereka mempunyai payung. (Di Jepun ramalan cuaca yang dicatatkan di kelendar hampir tepat. Ini membolehkan mereka menyediakan payung apabila hari hujan. Sebagai maklumat,orang-orang Jepun yang membawa beg atau briefcase itu sebenarnya didalamnya berisi payung sahaja. Tiada lain. Kalau kita tidak tahu mungkin kita menganggap mereka orang korporat kerana membawa briefcase. sebenarnya tidak. Kadangkala mereka pekerja industri yang tidak perlu membawa apa-apa dokumen}.
Sementara orang di Malaysia jarang sekali menyediakan payung kecuali kaum wanita. Jadi apabila hari hujan mereka akan berlari-lari untuk mencepatkan diri ke distinasi sambil menutup kepada menggunakan sapu tangan atau surat khabar.

No comments: