Monday, October 20, 2008

Peristiwa Menarik 2

Hisap Rokok Bersama Menteri Kewanagan Jepun.

1997 - Kananskis, Calgary, Canada.
Semasa Liputan Persidangan Menteri-Menteri Kewangan Apec. Sementara menunggu mesyuarat sessi pagi selesai, saya berehat di cafe sambil menikmati kopi percuma khas untuk deligasi Apec. Seorang lelaki berjalan keluar dari dewan persidangan dan menuju kearah saya. Beliau mengeluarkan rokok dan meminta api dari saya yang kebetulan ketika itu saya sedang menghisap rokok. Saya nyalakan api dan memasang rokok yang tersedia di mulutnya. Agaknya beliau tersasul kerana mengucapkan terima kasih dalam bahasa Jepun kepada saya. Kebetulan saya boleh berbahasa Jepun lalu saya terus saja berbual ringan dengan beliau. Lelaki yang berambut kurang terurus itu sebenarnya bermain difikiran saya. rasanya pernah dilihat tapi di mana?

Sebaik saja beliau membuang putung rokok yang hanya beberapa sedutan saja dihisapnya Dato Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu Menteri Kewangan Malaysia kelihatan keluar dewan lalu menuju kearahnya dan menjemput beliau bersembang di meja hadapan saya.

Setahun kemudian apabila Jepun melantik Perdana Menteri baru, barulah saya sedari bahawa orang yang bersembang dengan saya setahun lalu ialah Menteri Kewangan ketika itu yang kemudiannya dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun. (Minta maaf namanya saya dah lupa)

No comments: