Friday, October 24, 2008

Petua - DI KEDAI MAMAK

Apabila anda memasuki kedai {Rest.) Mamak, bagaimanakah anda ingin kenal pasti samaada lauk (makanan) itu baru atau semalam?
Inilah cara mengujinya;

Anda : Amacan! (panggilan pada pekerja mamak), saya tidak mahu hari ini punya lauk tarak sedap, saya mahu semalam juga punya lauk?

Mamak : Ha incik, ini semua semalam punya lauk!
(kalau jawapan begini menunjukkan lauk-lauk yang dihidangkan ialah lauk semalam. Kebiasaannya Mamak akan kitar semula lauk-lauk tersebut iaitu contoh pemerosesannya; ikan - Kebiasaannya Ikan goreng akan dimasak kari. Kemudian sekiranya masih lagi tidak laku akan digoreng balik dengan cara ikan tadi dicelup tepung).

Selepas makan pula macamana nak menguji samaada kiraanya betul atau tipu.
Kebiasaannya kita sedang asyik bersembang dengan kawan (maklumlah selepas makan)semasa mamak sedang mengira makanan kita. Berikut adalah cara menguji samaada mamak kira betul atau tidak?

Anda : (Dengan lagak orang kaya atau peagawai besar) Mamak! kiraa....

Kebiasaannya Mamak kelam kabut datang dengan membawa ballpen berharga 30 sen dan kertas potongan dari kotak rokok meluru datang dengan penuh yakin.

Mamak : (Mulutnya gumat gamit sambil menulis di kertas tadi sambil tangannya sesekali membelek pinggan lauk seolah-olah nak kenal pasti lauk apa yang kita makan.) Wanni wattak warrepak. Yenne warepu amma, ana yerlok, purcho , ammarpek 35.60!?!!!

Anda : Berapa Mamak? (Dengan nada penuh terkejut)

Mamak : Tiga lima anam puluh Banyak murah!!!

Anda : Apa pasal mamak, mahal sangat. Takkan lah nasi dengan telur sama teh o beng pun sampai 36 ringgit!?

Mammak : Telur ke bukan ayam? itu macam ka? Wannu wappak wartak yendeppe 14.20. Ammma (sambil kepalanya bergerak)

Anda : Ha! itu baru betul!!!

Ini adalah cara macamana nak menguji samaada duit balik dibayar secara betul atau tidak ( Kebiasaanya penjaga kaunter mamak akan mengebas duit balik seringgit bagi setiap pelangganya yang membayar dengan note RM10 keatas.)
Anda membeli sesuatu dalam anggaran RM4 sebagai contohnya tetapi anda membayar dengan wang kertas bernilai RM50.

Lihat apa yang terjadi..
Anda : (Menghulur wang tadi kepada Mamak Kaunter tanpa berkata apa-apa)

Mamak : (Kebiasaannya dia mengambil duit sambil matanya menjeling barang ditangan kita atau kalau di restoran dia akan mengira jumalah yang kita makan berpandukan kertas catatan yang kita berikan padanya. Jarinya laju menekan mesin kira seolah-olah dia dalam keadaan sibuk sambil sesekali menjenguk kepada pelanggan. Mesin kemudian menunjukan jumlah semua RM5. Sedangkan bayaran sebenar RM4)

Anda : (Terus mendiamkan diri sambil bersiul atau bernyanyi secara perlahan seolah-olah tidak ada apa yang berlaku sambil menunggu wang baki.Oleh kerana Mamak sudah tipu satu ringgit bermakna wang bakinya RM45. kita tunggu berapakah wang baki yang akan dipulangkan mamak?)

Mamak :(Menghulurkan wang baki) Terima kasih !

Anda : ( Kira wang tersebut) Mamak !? Apa ni RM35 saja. mana RM10 lagi!?

Mamak : Ayo !? tarak cukup ka (Berpura-pura kelam kabut sambil mengambil wang 10 dan menghulurkan kepada anda.) banyak sorry aaa!?

Perhatian : Ini adalah senario biasa dikedai atau restoran mamak. Anda mesti awas! dahlah kiraan tipu wang baki pun tipu lagi. Inilah di panggil double standard!

AWAS!!! PENIPUAN WANG BAKI SELALUNYA BERLAKU DI MANA-MANA SAHAJA TERMASUK DI SHOPPING COMPLEX, SUPERMARKET, KENTUCKY, MC DONALD MALAH DI PLAZA TOL. KIRA WANG BAKI ANDA BETUL-BETUL JANGAN MAIN MASUK POKET JE. BERLAGAK MACAM ORANG KAYA AKHIRNYA TIDUR MALAM TAK LENA KERANA TERKENANG WANG BAKI DI SONGLAP ALAMAT PAPA KEDANA JADINYA!!!!

No comments: