Tuesday, November 4, 2008

DUNIA MLM

Berapakah pendapatan bulanan yang anda inginkan? Apakah kecenderungan anda masih kepada pendapatan hasil dari makan gaji atau anda mempunyai keinginan untuk meraih pendapatan tertinggi sekali gus akan bebas dari hutang dan bebanan-bebanan lain?

Jawapan pasti ada pada anda. Namun awas pilihan anda mungkin terpengaruh dengan persekitaran kehudupan anda. Anda mungkin melihat makan gaji lebih selamat berbanding berkerja sendiri. Malah ramai yang hidup selesa melalui makan gaji. Namun sedarkah anda bahawa bajet untuk melancong tidak ada dalam pengkiraan kebanyakan rakyat di negara kita. Ini adalah kerana pendapatan melalui makan gaji hanya cukup-cukup untuk menampung kehidupan seharian tanpa membolehkan seseorang itu berbelanja berlebihan.

Dan apakah jalan terbaik untuk menambah pendapatan tanpa menjejaskan perkerjaan seharian anda. Adakah anda memilih perniagaan seperti menjual kain, nasi lemak atau goreng pisang sebagai langkah menyelesaikan masaalah bebanan pembelanjaan keluarga?

Sebenarnya ada banyak cara ditawarkan dipasaran namun kemungkinan anda tidak berpeluang menemuinya. Mungkin juga anda tidak menyedari bahawa peluang itu sebenarnya telah menyinggah dalam kehidupan anda namun anda menepis kerana mungkin ianya tidak bertepatan dengan kehendak anda.

Sebenarnya anda berada dalam kerugian. Kerana anda cuba memilih untuk mendapatkan wang walhal wang sebenarnya mengelilingi kehidupan seharian anda.

Tahukah anda bahawa pemasaran berbagai aras atau Multi-level Marketing menawarkan berbagai pakej perniagaan yang menjamin pendapatan luar biasa kepada ahli. Tapi mengapakah ramai diantara cendekiawan di Malaysia menolak sistem perniagaan yang mengutungkan ini sedangkan golongan yang kurang berpendidikkan meraih kejayaan cemerlang. Berbagai contoh yang dapat kita lihat; Seorang Mak Cik bekas penjual goreng pisang memperolehi pendapatan melebihi RM200 ribu sebulan melalui pemasaran multi level. Seorang bekas tukang kebun sekolah bergaya di hadapan Merzedes S320 yang baru dibeli dengan memperolehi pendapatan melebihi RM20 ribu sehari. Itu antara contoh kejayaan. Tapi kenapakah kita masih memperlekehkan perniagaan ini walaupun ianya membuktikan kejayaan-kejayaan tersebut.

Sebenarnya kita telah setkan minda sejak dari alam persekolahan bahawa suatu hari anda akan jadi itu dan ini. Bayangkanlah seorang Mat Despatch terpaksa menunggu lima tahun untuk kenaikan pangkat sebagai kerani dengan gaji bulanan tidak melebihi RM500. Keluarga di kampung meraikannya dengan mengadakan kenduri kesyukuran. Namun berapa ramaikah keluarga yang mengadakan kenduri kesyukuran anaknya yang memperolehi pendapatan melebihi RM100 ribu sebulan melalui perniagaan MLM. Malahan semasa pulang ke kampung di hari raya mereka kurang mendapat perhatian berbanding dengan seorang anak guru yang kini bertugas sebagai seorang kerani di sebuah pejabat di Ibu Kota dengan memperolehi pendapatan kurang dari RM 1 ribu sebulan.

Ini adalah diantara mind-set yang berkitar di kebanyakan fikiran orang Malaysia.

Kenapakah pula kebanyakan orang yang berjaya dalam MLM adalah mereka yang kurang pendidikan malah golengan yang berpendidikan tidak mendapat tempat dalam industri ini. Secara asasnya golongan berpendidikan mempunyai sasaran hebat. Mereka dari awal menyusun perancangan untuk jadi itu dan ini. Dan akhirnya mereka selesa apabila mencapai tahap pendapatan RM3 ribu keatas sebulan ditambah pula pendapatan isteri atau suami hampir RM2 ribu sebulan. Kereta Waja yang mereka guna untuk sekian lama menjadi kebanggaan apalagi kini mereka dapat membeli secara hutang sebuah rumah di Rawang dengan menempuhi perjalanan harian selama dua jam ke tempat kerja.

Manakala seorang pengusaha multi-level masih tidak berpuas hati dengan pendapatan harian sebanyak RM2 ribu atau Rm60 ribu sebulan kerana merasakan masih tertinggal jauh berbanding pesaing yang meraih pendapatan melebihi RM100 ribu sebulan.

Jadi apakah sebenarnya diinginkan oleh anda. Apakah sistem penjajah yang mempengaruhi kita dalam pekerjaan bergaji menjadi suatu cita-cita yang tidak pernah padam. Suatu cara British yang mahu menyekat bumiputera dengan menawarkan peluang perkerjaan sebaik saja menamatkan alam persekolahan rendah. Dan apakah sistem berkerja makan gaji mmenjadi budaya kita?

Ayoh, jangan terpengaruh dengan budaya yang menyekat kita dari berekonomi. Maju setapak dengan mencari peluang-peluang yang dapat membantu diri dan keluarga. Gerakkan sekarang dengan penuh keyakinan. Jangan peduli pada apa yang orang kata asalkan kita berjaya.

Sekiranya anda tidak menemui peluang-peluang tersebut, hubungi saya untuk sebarang bantuan - ISMAIL 014 6652 799

No comments: